
Belcanto van de Olympus
Domenico Cimarosa, vrijwel tijdgenoot van Mozart, schreef met L’Olimpiade een virtuoze én pakkende opera. Het werk is in goede handen bij La Cetra Barockorchester & Vokalensemble Basel onder leiding van Andrea Marcon.
Programma
- Cimarosa: L’Olimpiade
Musici
- La Cetra, Barockorchester & Vokalensemble Basel
- Andrea Marcon: dirigent
- Emiliano Gonzalez Toro: tenor
- Jone Martínez: sopraan
- Chelsea Zurflüh: sopraan
- Daniela Mack: mezzosopraan
- Olivia Vermeulen: mezzosopraan
- Marcello Nardis: tenor
Andrea Marcon dirigeert Nederlandse première
We kennen Domenico Cimarosa van Il matrimonio segreto, maar hij schreef een heel opera-oeuvre van bijna negentig titels. L’Olimpiade (1784) is er daar één van. In 2019 klonk in de NTR ZaterdagMatinee nog een andere interpretatie van dit libretto van Pietro Metastasio, die van Antonio Vivaldi. Toen eveneens onder leiding van dirigent Andrea Marcon en zijn ensemble. Nu keert hij terug met een latere versie, die tegelijkertijd een Nederlandse première van het werk is.
Virtuoos als de Koningin van de Nacht
Cimarosa is een componist uit de Napolitaanse school. Dat wil zeggen: iemand die veel ruimte geeft aan vocale schoonheid en virtuositeit. Dat is bijvoorbeeld te horen in de prachtige aria ‘Mi lento, oh Dio!’ met een bijzondere obbligato-inleiding van de hobo. Prinses Aristea, een sopraanrol, zingt hier halsbrekende coloraturen, die vooral doen denken aan de Koningin van de Nacht uit Die Zauberflöte, waarin Mozart trouwens de Italiaanse opera op de hak neemt. Maar Cimarosa is veel meer dan dat. Beïnvloed door Gluck én Mozart schrijft hij pakkende dramatische scènes met veel duetten en ensembles. En zelfs in de klassieke ariavorm introduceert hij allerlei vernieuwingen, die school zullen maken in de volgende eeuw.
Tickets
- Entree 0-25 - € 18,00
- Entree 26-30 - € 35,50
- Entree 31-35 - € 53,25
- Standaard - € 81,00